Monday, May 12, 2008

SEMANGAT NASIONALISME AHLI UMNO JOHOR BAHRU MASIH KUAT – YB DATO’ HAJI SHAHRIR

Oleh : Borahan Bin Kassim
UMNO ialah sebuah parti perjuangan yang membela nasib agama,bangsa dan negara. Sejak ditubuhkan pada tahun 1946 sehinggalah hari ini.UMNO tidak pernah lari daripada landasan asal perjuangannya.Ahli-ahli UMNO pada masa yang lalu juga merupakan nasionalis yang berjuang untuk memastikan kemerdekaan negara pada tahun 1957.

Kini setelah hampir setengah abad negara kita merdeka,kita tidak pasti sejauh mana semangat nasionalisme masih ada dikalangan rakyat negara ini terutamanya sekali di kalangan golongan muda yang lahir selepas kemerdekaan negara.Namun begitu di Johor Bahru walaupun kedudukan bersebelahan dengan negara jiran,Singapura yang memang terkenal dengan sebagai sebuah negara maju dan terdedah dengan arus kemajuan serta kemodenan yang berlaku di rantau inii dari segi semangat kemelayuan dan nilai-nilai kekampungan,cawangan-cawangan dan ahli-ahli UMNO Johor Bahru begitu kuat mengamalkannya.

Amalan politik sekampung dan juga pegangan terhadap isu-isu melayu walaupun tinggal di Bandaraya Johor Bahru.YB Dato’ Haji Shahrir Bin Haji Abdul Samad berkata demikian sewaktu berucap dalam program perkhemahan UMNO Bahagian Johor Bahru di Water City Resort,Melaka pada 17 hingga 19 hb Jun 2005. Beliau juga menyatakan bahawa program seperti itu bukanlah satu program baru malahan program ini pernah dibuat oleh UMNO Bahagian Johor Bahru sebelum ini di Pusat Membina Semangat di Mersing dan Teluk Ramunia,Kota Tinggi.Melalui program ini para peserta yang kebaanyakannya terdiri daripada ketua-ketua UMNO cawangan akan diberi input dari segi perkembangan politik semasa dan perjuuangan serta cabaran-cabaraan UMNO.


YB Dato’ Haji Shahrir juga mengucapkan terima kasih kepada YAB Datuk Seri Ali Rustam,Ketua Menteri Melaka kerana sudi hadir dan seterusnya merasmikan program tersebut.Dengan kehadiran YAB Datuk Seri Ali Rustam,tentunya akan dapat memberi pandangan dan idea agar UMNO Bahagian Johor Bahru terus bergerak di atas landasan yang betul dalam memperjuangkan nasib agama,bangsa dan negara.

No comments: